تاكيد مجدد دوستي پاريس و كابل درسفر ساركوزي
محمد اسحاق فياض محمد اسحاق فياض

افغانستان درپايان سال جاري ميلادي ميزبان شخصيت هاي بزرگ بين المللي است. رهبران كشورهايي كه شش سال است با حوادث افغانستان به نحوي درگير هستند و براي مبارزه با تروريسم بين المللي درافغانستان نيرو اعزام كرده اند. سفر نيكولاي ساركوزي رئيس جمهور فرانسه به افغانستان و سفر قريب الوقوع رومانو پرودي نخست وزيرايتاليا به كابل و بازديد از نيروهاي نظامي كشورش كه درافغانستان مستقر هستند، نشان مي دهد كه افغانستان و حوادثي كه دراين كشوربوقوع مي پيوندد، براي اين كشور ها از اهميت خاصي برخوردار است و روايت گر اين واقعيت است كه افغانستان جايگاه از دست رفته بين المللي را خود را بعد ازموافقت نامه بن حتي بيشتراز گذشته بدست آورده است و كابل در طول تاريخ خود به اندازه شش سال گذشته شاهد سفر مقامات بلند پايه بين المللي به اين پايتخت فقير و توسعه نيافته نبوده است. اين نشان مي دهد كه افغانستان علي رغم سه دهه جنگ و لانه سازي تروريسم بين المللي كشور هاي جهان مردم افغانستان را فراموش نكرده اند و در تلاشند تا مردم افغانستان را از شرتروريسم بين المللي نجات داده وبراي توسعه و رفاه مردم كمك نمايند.

يكي از دستآورد هاي كلاني كه دولت آقاي كرزي درطول اين مدت داشته است، گستردگي روابط خارجي وجلب توجه جامعه بين الملل به سوي افغانستان بوده است.حامد كرزي يكي از روساي جمهوري است كه بيشترين سفرهاي رسمي را نسبت به ديگررهبران سياسي جهان، داشته است و حضور رهبران سياسي جهان در طول شش سال گذشته در طول تاريخ افغانستان بي سابقه بوده است. چنين دستآوردي علي رغم ناكامي هاي دولت افغانستان درمهارفساد اداري و ناتواني در امرتوسعه و رفاه اجتماعي و مبارزه با تروريسم و مواد مخدر و انتقادات متعددي كه از اين دولت صورت مي گيرد، يك پوينت مثبت به شمار مي آيد و درسايه همين روابط گسترده بين المللي وجلب توجه جامعه جهاني است كه كمك هاي فني، مالي و نظامي به سوي افغانستان سرازير مي گردد و توانسته است دولت افغانستان را دربرابراين همه مشكلات متعددي كه با آن مواجه است سرپا نگه دارد.

ديروز افغانستان ميزبان رئيس جمهور فرانسه آقاي نيكولاي ساركوزي بود. آقاي ساركوزي كه ساعت ده صبح ديروز وارد كابل گرديد، هنگام ورود مورد استقبال همتای افغاني خود آقاي كرزي قرار گرفت. از زمان انتخاب شدن وي به سمت ریاست جمهوری فرانسه، این اولین باری است که او به افغانستان سفر می کند. دراين سفرآقاي ساركوزي را آقاي اروه مورن وزیردفاع فرانسه ،راما یاد وزیر مشاور در امور حقوق بشر، ژان فرانسوا پوسه یک وزیر سابق و آندره گلوکسمان فیلسوف سرشناس فرانسوی همراهی می کنند.آقای سارکوزی و وزیر دفاع فرانسه پس از ورود در ابتدا با جنرال دان مک‌نیل فرمانده نیروهای تحت رهبری ناتو (آیساف) دیدار کردند و سپس بلافاصله با اقاي كرزي ديدار كرد و قرار است كه دريك مصاحبه مطبوعاتي نيز شركت كرده و ديدگاه هاي خود شان را به خبرنگاران باز گو نمايند.

 هفت ماه پيش در اوج رقابت هاي انتخاباتي گفته مي شد كه درصورت پيروزي آقاي ساركوزي درانتخابات ممكن است نيروهاي فرانسوي را از افغانستان خارج سازد، اما سفر آقاي ساركوزي به افغانستان و ديدار با سربازان فرانسوي درآستانه عيد كريسمس نشانه اين است كه نيروهاي فرانسوي همچنان درافغانستان خواهند ماند و اين نيروها دركنار ديگر نيروهاي خارجي براي گسترش امنيت ومبارزه با تروريسم درافغانستان تلاش خواهند كرد. کاخ ریاست جمهوری فرانسه نيز با صدور بیانیه ای اعلام کرده كه  سفر آقای سارکوزی به افغانستان تاکیدی مجدد بر حمایت و حضور فرانسه در فرایند بازسازی و ایجاد ثبات در افغانستان است.پيش از اين نيز آقای سارکوزی در سفري كه در ماه نوامبر  به امريكا داشت، خطاب به اعضاء کنگره آمریکا گفته بود كه سربازان فرانسوی تا هر زماني که لازم باشد در افغانستان خواهند ماند و شکست جزء گزینه های قابل قبول نیست.

نيروهاي زميني فرانسوي كه حدود1300 نفر مي باشد و درقالب ناتو و آيساف درافغانستان حضور دارند، هرچند كه درنبرد مستقيم با طالبان و القاعده حضور ندارند و بيشتر در شهر كابل و اطراف آن مستقر هستند اما با توجه به گسترش ناامني هاي دراطراف كابل اين نيروهاي نيز ناگزير با مورد حملات تروريستي طالبان قرار گرفته اند و تا كنون چندين سرباز فرانسوي درافغانستان كشته شده اند.هم چنين فرانسه درنبرد هوايي باطالبان سهم فعال دارد و دراوايل تابستان امسال بود كه شش هواپيماي جنگي ميراژ فرانسوي در قندهار مستقر شدند تا نيروهاي ناتو را پوشش هوايي بدهند و برمواضع طالبان حملات هوايي داشته باشند. حضور نيروي هوايي فرانسه درقندهار سبب شد تا دولت كانادا تصميم خود را مبني برباز گرداندن نيروهاي نظامي خود از افغانستان تجديد نظر نمايد. درتابستان امسال برخي احزاب مخالف دولت كانادا، تلاش داشتند تا دولت اين كشور نيروهاي كانادايي را از افغانستان باز گردانند. با استقرار ميراژ هاي فرانسوي در قندهار روزنامه کانادایی نشنال پست، درگزارشی نوشت كه فرانسه با اعزام نیروهای جنگی به افغانستان، موضع استفن هارپر نخست وزیر کانادا را تقویت د کرده است. با ورود فرانسه به صحنه جنگ در قندهار، سبب شده فشارهاي احزاب مخالف بر استفن هارپر كاسته شود. زيرا احزاب مخالف دولت كانادا تلاش داشت تا اين كشور از فرانسه و آلمان پيروي كنند و از جنگ مستقيم باطالبان  خود داري نمايند، اما ورد فرانسه به جنگ هوايي عليه طالبان اين ادعا ها و خواسته ها را بي اهميت ساخته است. در كنار اين فعاليت ها  خبرگزاری فرانسه به تازگي گزارش داده است که قرار است ده ها نفر از مسئولان آموزش ارتش فرانسه به ولایت نا آرام اروزگان اعزام شوند تا با نیروهای اردوي ملي افغانستان کار کنند.

در كنار اين تلاش ها فرانسه از به گروگان گرفته شدن اتباع خود نيز درافغانستان مصون نبوده است  دروايل سال جاري  در سوم اپريل دوتن از اتباع فرانسوي با نام‌هاي اريك و سلين توسط گروه طالبان به گروگان گرفته شدند وآنان را به ولايت هلمند انتقال دادند. اين دو نفر در يك بنياد خيريه‌ي به نام« يك دنيا براي كودكانمان» كار مي كردند. سرانجام اين دونفر با تلاش هاي كه صورت گرفت از چنگ طالبان رها گرديدند.

البته نقش فرانسه در بازسازي و توسعه افغانستان نيز قابل توجه است؛ اين كشور چندين پروژه باز سازي را درافغانستان به اجرا گذاشته است و مركز فعاليت هاي فرهنگي اين كشور در ليسه استقلال تلاش ها و راهكارهاي فرهنگي  و هنري خوبي را براي جوانان افغانستان عرضه داشته است.

سفرآقاي ساركوزي به  افغانستان بدين معنا است كه  اين كشور درتلاش است تا در باز سازي و توسعه اقتصادي و امنيتي سهمي بيشترگذشته ايفا نمايند تا افغانستان با همكاري جامعه جهاني بتواند بر موانع و مشكلات پيروز گشته و دامنه فعاليت هاي تروريستي را درافغانستان محدود سازد. به هرحال سفر آقاي ساركوزي و ديگر رهبران جهان به افغانستان نشان مي دهد كه جامعه جهاني همچنان دركنارمردم افغانستان است و اين مردم را در مبارزه با تروريسم تنها نمي گذارند.

  

 

 

 


December 23rd, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی